donderdag 17 mei 2012

Hoeveel je om haar geeft.

maandag 7 mei. Rond de middag.
Olijf staat op het perron van het station in Mechelen te wachten op de aansluiting met de laatste trein die me weer "thuis" zal brengen. Met een nostalgische blik op ongeveer oneindig, de reiskoffer in de ene hand en iets wat moet doorgaan voor een cappuccino (in kartonnen beker) in de andere hand.
Met m'n derde hand grijp ik naar het foto-apparasie. Want iets valt me in het oog. Figuurlijk, gelukkig. Ware het letterlijk geweest, dan was Olijf nu blind. In beide ogen.
Maar ik draag een zonnebril, hetgeen dus meevalt. Ook om die oneindig nostalgische blik te verdoezelen.

Dit is wat ik zie.
Reclame van Western Union.

Voor wie niet geheel vertrouwd is met het "medium": Western Union biedt u (en mij) de mogelijkheid om geld te versjassen van het ene land naar het andere.
Olijf kent het want het afgelopen jaar moest ik me meermaals naar een WU-loket reppen met m'n moeder om buitenlandse fondsen in ontvangst te nemen. Dit in tijden van IBAN- en BIC-codes.... maar dat terzijde.
De "andere partij" was niet zeker van m'n moeders status (levend of niet levend om het even cru te zeggen) en wenste dus het WU-pad te volgen.
Nu... een eerste keer begrijp ik dat. Dat je als stortende partij wil weten of de centen correct ter plekke komen.
Wanneer de ontvangende partij vervolgens via brief èn mail laat weten dat de volgende betalingen op de hedendaagse manier mogen plaatsvinden (telefonisch bleek onmogelijk, ondanks het groene internationale nummer)... wegens inderdààd nog in leven.... dan verwàcht een modern mens dat daar gevolg aan zal worden gegeven.
Edoch..... keer na keer bleven uitnodigingen volgen om ons tot een WU-loket te wenden. Met de nog steeds in leven zijnde moeder en haar ID-kaart, hetgeen in die periode niet evident was.
Maar nogmaals.... dit geheel terzijde :)
Dit was niet wat ik u wilde vertellen... eigenlijk :)

Leest u even mee.
"Verras haar met een money transfer"
So far so good.  Hoewel het mij - Olijf - persoonlijk een raadsel is waarom je een vrouw precies met een overschrijving van centen zou verrassen (er bestààn romantischer gebaren die bovendien veel minder duur kunnen zijn).

Dan komt de shock.
"Vanaf € 4,90"
...
Nou nou....
Een echte Rockefeller is dat, die storter :)
Surprise, Honey. I sent you some money!!!!!
...
Aan € 2,90 per cappuccino in kartonnen bekertje haal ik daar net geen twee consumpties mee... denk ik dan heel materialistisch...



Maar kijk... hoe nostalgisch Olijf op het moment van waarneming ook moge zijn (zie reflectie in foto hierboven... ja ja, daar staat een droeve Olijf) .... een vleugje sarcasme is me nooit helemaal vreemd.

In de poserende deerne ontwaar ik eerder Oosteuropese trekken. Op het ietwat Russische af, als ik me zo precies mag uitdrukken. Land van melk en honing... als je toevallig een ongehuwde ??plusser bent die graag nog een huwelijk wil forceren voor z'n pensioen of desgewenst kort daarna.
Nou ja... geen (echte) kritiek hoor.
Ieder
z'n meug
en doet wat ie kan/wil
enzo....

maar de poster bezorgt me flashbacks aan een fragment uit Exotisch Liefdes. Een zéééééér interessant programma over lange-afstands-bruiden (en gommen). En Tinternet, Skype, Visums en Ambassades.
Géén Western Union voor zover ik me herinner. Maar ik zag niet het héle programma.
€ 4,90 lijkt me overigens aan de goedkope kant. Zelfs naar Russische normen, maar goed.... wie ben ik om daarover te oordelen?

In alle geval....
mocht u zich afvragen wat een terugkerende reiziger op weg naar huis zoal bedenkt.... nu weet u het.
Brol :)
(de treinen reden overigens op tijd... op zich óók nieuws naar het schijnt)

3 opmerkingen:

  1. Ik zag ze ook hangen, op zondag 6 mei 's avonds. Ik dacht dat het iets was voor moederdag maar jouw denkpiste lijkt realistischer :-)
    Ik denk dat WU vooral gebruikt wordt voor mensen zonder bankrekening. Ja, ze bestaan nog in tijden van IBAN- en BIC-codes. Vreemd genoeg.

    Fijne zondag Olijf! Dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Olijf, je hebt het niet begrepen. Ik zal je helpen: als je straks dit exorbitante bedrag op je rekening vindt, (niet vergeten in katzwijm te vallen door een heilige blik als die Russische van achter je zonnebril vandaan te toveren, (ook erg toepasselijk op deze vaart-naar-de-hemel-dag), betreft het een donatie van iemand die ècht om je geeft. Spot daar niet mee! Straks galoppeert de prins je zo voorbij. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nadia, zelfs wie over een bankrekening beschikt, is niet noodzakelijk vrij van het gebruik van WU. Een stortende partij kan bvb niet op de hoogte zijn van jouw bankgegevens of je mate van levendigheid... zoals bij m'n moeder het geval was :)
    Dat van die buitenlandse bruid was maar een wilde gok, overigens. Het product van mijn perverse geest... :)

    Lehti, een bosje bloemen (indien uit de Aldi kan je met €4,90 zelfs twee bosjes kopen) bezorgt me oneindig meer katzwijm dan voornoemd exorbitant bedrag op m'n rekening. Oftewel: potentiële prinsen zijn bij deze op adequate wijze verwittigd... hoop ik :)

    BeantwoordenVerwijderen