maandag 28 mei 2012

Ontbijt eens "op" een ander


Ik dàcht nog "Zou ze er niet zijn?" maar deed er verder niets mee.
Bleek dat ze er is geweest, nu ik lees, maar vermoedelijk op een ander moment. Ons Ils. In de namiddag. Terwijl ik er 's ochtends was.
Nou jàààààà.... "ochtend".... iets voor tienen. Voor ontbijt met mama. In Park Spoor Noord.

Ergens vorig jaar (of zelfs het jaar dààrvoor???) had ik mezelf voorgenomen om hier "eens" te komen ontbijten. Het liefst in gezelschap.
Maatje D vond dat een fijn idee en we zouden het "eens" doen.
Omstandigheden - zoals daar zijn: stomweg plat vergeten - hadden het tot nu toe verhinderd maar gisterenavond nam ik de foon ter hand en belde hem op. Met m'n schitterend idee. Terwijl hij in Spanje zat, zo bleek.... en het eerder moeilijk werd om vanochtend mee te komen ontbijten.

Niet getreurd, m'n moeder zou dat best wel fijn vinden, dacht ik. En zo geschiedde dat we vanochtend éven na negenen richting Antwerpen reden om te gaan ontbijten.
Noem het gerust brunchen, want de zaak opent pas om 10u. Aangekondigd door de fonteinen die dan plots gaan spuiten. Waardoor de - gelukkig nog niet àl te talrijke - klanten massaal naar de bar spurten om hun bestelling te plaatsen.

Een mens moet de plaatselijke gebruiken altijd even leren kennen en zo ontdekten we dat aankomst rond halftien op een zonnige Pinksterochtend preciés goed was. Tijd om rustig een plaatsje te kiezen uit alle (nog lege) strandzeteltjes.... die pakweg een kwartier later allemaal druk bezet waren door gezinnetjes met kleine kindjes, strandspeelgoed, badlakens en picniczakken.
Wij - met niet veel meer dan een luchtige zomeroutfit, zonnenbril en sakòsj - waren duidelijk niet voorzien van de adequate uitrusting.
Zoals ik al zei: een mens moet de plaatselijke gebruiken leren kennen. Dat kan volgende keer beter :)


aankomst: weinig volk

sommigen vinden zelfs het handvol mensen aan de hangar te veel en zoeken een rustiger plekje op
Het is nog geen 10u. Droge waterpartijen
Ik hou van deze kleuren......
de koks bereiden het ontbijt voor
de fonteinen buiten spuiten: teken dat we mogen gaan bestellen
Ontbijt voor twee (let op de waterpartijen op de achtergrond :))
steeds meer mensen nemen plaats...
peuters en kleuters hollen rond een bank

Na een poosje luieren beslissen we om een wandelingetje te maken (de anderen zullen de vrijgekomen zetels beslist op prijs stellen) en stilaan naar huis te rijden.

Ik hou ècht van deze kleuren...

zelfs van deze :)

een pràcht van een hangar, vind ik
binnen loopt een tentoonstelling of iets van dien aard. Lijkt wel een eindwerk van kunstige studenten...

de dame (die échte) valt qua kleur niet eens vreselijk uit de toon

zijn we beland op het middagmaal van graaf Dracul???
Dracul's aanverwanten

M'n Kringwinkel-alter ego steekt weer even de kop op...





moeder en Olijf maken de voeten ook even nat. Lekker fris!
multicultureel.... nòg een bonus, me dunkt

wel zééééér multicultureel.....

de kwaliteit van de graffiti blijft me verbazen...

...net zoals de energie van de "ietwat oudere" man op skateboard (zwart hoedje). Hij bleef heus niet aan de kant staan!
... wat bij deze hopelijk bewezen is
Het hele Park Spoor Noord-gedoe is ontstaan uit een nood om een dichtbevolkte (grotendeels allochtone) buurt een ontspanningsplaats te geven. Her en der zie ik nog werken in het park. Volgens de website worden er nog wat sportterreinen voorzien.
Maar - en ik vraag me af of het een gunstige ontwikkeling is - net als op het Zuid wordt het in de omgeving duidelijk dat oude huizen, die vroeger "goed genoeg" moesten zijn voor de minder kapitaalkrachtigen van onze samenleving, nu aan sneltempo worden opgedirkt.
Het Zuid is niet langer het arme, verloederde kwartier van Antwerpen. Integendeel. Zonder een vette bankrekening vind je daar zelfs geen studio meer.
Ik geloof dat hetzelfde proces aan de gang is in de buurt van Park Spoor Noord.
Van sloppenwijk naar chique coté.
Of het goed is....????




Dienstmededeling:
Hier wilde ik nog enkele foto's plaatsen, maar Olijf heeft haar 1GB limiet bereikt en mag niet meer verder.... Ils maakte dit eerder ook al mee.
Even kijken hoe we dit oplossen..........

3 opmerkingen:

  1. Jammer dat we er niet samen waren. Toen wij er aankwamen, even na twee uur was het er over de koppen lopen! Of er nood was aan een park in deze buurt? Duidelijk wél he... maar je hebt gelijk; ongetwijfeld schieten de prijzen daarmee ook de hoogte in en overal zie je nieuwe dingen komen en huizen gerenoveerd worden. Ik kan de gevolgen niet meteen inschatten, maar de verloedering die stopt, op het éérste gezicht oogt dat goéd...

    liefs uit Antwerpen Noord! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat het er mooier op wordt in de buurt is vanzelfsprekend "leuk". Of de bewoners het even fijn vinden dat ze ten gevolge daarvan hun huurprijzen zelfs in hun dromen niet meer kunnen betalen, is een heel andere zaak. En al die mensen moeten dan weer ergens anders heen eh. Arme buurten verdwijnen niet... ze verplaatsen zich alleen maar...
      Au fond (los van sym- of antipathie voor de huidige bewoners) vind ik het spijtig dat, net nu het leven alginds er een béétje aangenamer op was geworden, onze minder fortuinlijke medemens opnieuw op zoek moet naar een nieuwe grijze buurt om de dagen te gaan slijten.

      Ander onderwerp... hoe heb jj je fotodownloadprobleem opgelost een tijdje geleden?

      Verwijderen
  2. Met paragraaf één kan ik het niet anders dan eens zijn...

    Wat paragraaf twee betreft: ik heb gewoon een paar dagen zitten mokken en toen verscheen als bij wonder het icoontje opnieuw dat ik foto's kon opladen. Niks ondernomen en gewoon gewacht dus. Begrijp niet goed wat dat systeem van foto's opladen en de beperkingen erop inhoudt hoor... Trial and error tot het weer goéd gaat dus :-)

    dikke zomerse zoen!

    BeantwoordenVerwijderen