maandag 26 november 2012

Insalata di polpo

Er is een deel van de familie waarbij ik er maar niet in slaag om hen te laten eten.
Het is te zeggen: Olijf wil hen gemakkelijkheidshalve trakteren om aldus het risico te vermijden gerechten klaar te maken die
OF mislukt en dus niet lekker zijn
OF door hen (de familie) zóveel beter worden gemaakt dat mijn versie niet méér is dan een "verdienstelijke poging maar volgende keer koken wij toch liever zelf"..... u weet misschien wat ik bedoel :)

Eén deel van de familie laat zich zelfs niet trakteren..... dus.
En dat maakt dat Olijf haar best moet doen om tegen volgende keer een voldoende groot culinair repertorium te beheersen dat het zal lijken alsof ik "dit" al jàren doe. Méér nog... alsof ik nooit iets ànders heb gedaan dan "dit".
Nou ja... zoveel zand zal ik hen waarschijnlijk niet in de ogen kunnen strooien. Maar ik doe m'n best.
En oefen dus.
 Het liefst zo gezond mogelijk. Want wat bereid wordt, moet ook geproefd. En vermist Olijf tot nader order nog steeds numero One and Only is in het gezin, passeren alle probeersels door mijn mond naar mijn maag. En van daaruit naar de steeds groeiende winterreserves. Op de heupen, het buikje and then some..... Afijn, u kan volgen.

Vandaag staat vis op het menu. Sepia om correct te zijn. En die werd gisteren gekocht en gekuist. In de Pot was pas voor vandaag.
Ter vermijding van de welgekende frittura, doe ik es wat anders. Een (hopelijk) lekkere koude salade. Van Inktvis. Maar ik geloof dat Sepia ook wel zal volstaan. En dat doet hij.
Morgen heeft Olijf een interessant lunchpakket bij op het werk. Wees daar maar zeker van :)


Even terugspoelen: gisteren namiddag aankoop Sepia.

Inktzakken zijn kapot. Duidelijk.
De Grote Kuis
Zo ziet zwart eruit...
En dit is het.... pakweg 24u later :)

5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. 's nie echt nodig hoor, Ils. Veel gepruts en geknoei. Puur toeval dat het eindresultaat er nog schappelijk uit ziet :)

      Verwijderen
  2. Wat een gedoe met al die inkt... Krijg je je handen dan nog proper??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan echt niet volgen, je koopt inktvis maar moet dan eerst de inkt er nog uit wassen????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het beste geval zijn de inktzakken nog intact en kan je daar nadien "wat" mee doen. Zelf nog nooit geprobeerd maar er bestaat zoiets als pasta en/of risotto al nero di Seppia (met Sepia-inkt dus).

      De sepia's die ik kocht (en waaraan ik niet kon weerstaan omdat ik veronderstel dat ze ginds op de vismarkt aan de kust VERS horen te zijn) zagen al zwart bij aankoop. Inktzakken kapot dus. En dat bekoop je thuis :)

      Handen kunnen gewassen worden. Nagels is al wat moeilijker maar lukt met goede wil ook :)

      Voor de goede verstaander: Samen met de inktzakken moeten ook de rest van de ingewanden, ogen, kieuwen en bek verwijderd worden. Klinkt misschien erg "iiiieeeuuwww" maar ik vind het wat hèbben, je eigen vis kuisen :):):)

      Verwijderen