maandag 4 maart 2013

omdat het tijd was

verwacht u niet aan veel onder deze titel.
Hij dient vooral als geheugensteun voor Olijf, maar vandaag gaat er niet veel mee gebeuren.
Omdat gemoederen moeten bedaren en denkpauzes moeten ingelast.

om de aandacht enigszins af te leiden
en omdat u dit blog vandaag met een gelukzalig gevoel moge  verlaten
geef ik u
biologische wortelen.

die eruit zien als volgt:

Links geschild. Rechts.... niet.

geen tekenen van verval. Dit is de oerwortel... zei de reformzaakmanager me.
Verder:
de minituin is aan z'n einde toe. Linzen passeerden de 10 cm met gemak. Al de rest niet
en ik leg me daarbij neer. Vertaling: morgen contempleer ik een volledige consumatie van de eerste tuin.

De tweede tuin werd inmiddels opgestart en voor de derde overweeg ik uitsluitend linzen. Vanwege de opbrengst.

Er IS dus groei.
En méér productiefs heb ik niet te melden.

Ik ga ervan uit dat u weet hoe 10 cm eruit zien.
Geen linzenfoto vandaag.

Oh ja. HIER scheen de zon de hele dag.
Ik hoop dat dat voor u ook het geval was.

8 opmerkingen:

  1. Is het niet de kiem die moet worden gegeten? Bij tien cm. denk ik al gauw aan een plant.
    Prachtige penen. Doet me een beetje aan bloedsinaasappels denken. Lekker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. net dat beetje lekkerder dan een gewone wortel, inderdaad.

    en 10 cm lang betekent nog geen 2cm dik eh, Lehti. Het blijven "scheuten".
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, lees ik alleen jouw antwoord. Vergat ik wat ik zelf schreef. In combinatie met die foto, koppel ik de tekst aan de verkeerde groente. Vraag ik me opeens af hoe dat zit met de oorsprong van het woord 'peen'. Iemand?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. .... geen idee, Lehti. Maar toen ze er ook ineens ..."is" aan hingen, moet er iemand gedacht hebben... "JA, lijkt op een peen" :) :) :)

    (ach... a dirty mind is a joy forever :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat denk je van "pin".... iets lang, spits?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een andere vraag. Waarom zeggen Nederlanders Penen en Belgen Wortelen? Alweer zo'n mysterie

    Hoewel het hier lokaal gewoon "peekes" zijn. En dan komen we weer een pak dichterbij.

    en nu ga ik me buigen over de vraag waarom we spinazie spinazie noemen en tomaat tomaat :) :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat ge hapte Olijfke :-)
    Ik vond dit: Oorspr. een meervoudsvorm van pee. Omdat het enkelvoud nauwelijks voorkwam en het collectivum peen niet meer als meervoud werd gevoeld, kon een nieuw meervoud penen met een enkelvoud peen ontstaan, zoals ook gebeurd is bij bijv. → schoen en → teen 1. Het oude enkelvoud komt nog wel voor in enkele Zuid-Nederlandse dialecten.

    En nu we toch bezig zijn: Tomaat komt van de Azteken, spinazie van de Perzen:
    een ontlening van tómatl, een woord uit het Nahuatl (de taal van de Azteken in Mexico), dat een afleiding is van tomana ‘zwellen’.

    en
    ...Deze vormen zijn via allerlei Spaanse varianten ontleend aan vulgair Arabisch (uit de Maghreb en Spanje) isbināḥ. Dit is ontwikkeld uit klassiek Arabisch isfināḥ, asfanāḥ, dat ontleend is aan Perzisch aspanāḥ, isfināḡ (FEW).
    Aldus de etymoligiebank: http://www.etymologiebank.nl. Ik boog me eens over de Aubergine, dat weer uit het Sanskriet zou komen:
    http://lehti-paul.blogspot.nl/2012/10/groente-in-het-arabisch-of-sanskriet.html
    sorry voor het hacken van je log

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een dagje niet geleerd is een dagje niet geleefd!
      Dus Lehti, oh my great master (als ik Mistress zeg, gaan den mensen weer raar kijken naar me ;-)).... dankjewèl voor zoveel verheldering. Ik vond het wèrkelijk leerrijk. Nee. Wèrkelijk! Echt! Ik méén het :)

      (ben ik gehackt nu?)

      Verwijderen